Communicatietrends onder de loep

‘Een licht anarchistische houding’. Dat wenst hoogleraar Socio-Ecologische Interacties Noëlle Aarts van de Radboud Universiteit ons. Een houding die nodig is om “…een leefbare menswaardige samenleving te behouden”, zo schrijft Noëlle in vakblad C.

Het is een reflectie op de communicatietrend ‘Always spot on’; één van de vier trends zoals bekend gemaakt door beroepsorganisatie Logeion. Waarom anarchistisch? Omdat we als individuen in onze samenleving eigenlijk geen controle meer hebben over de dynamiek en ontwikkelingen. Noëlle haalt de historicus Yuval Noah Harari aan die de toekomstige samenleving in zijn boek Homo Deus beschrijft als een grote mierenkolonie met onzichtbare zelfsturende structuren en mechanismen.

Met alle big data is ons gedrag inmiddels bijna beter te voorspellen dan we zelf zouden kunnen. De kunstmatige intelligentie ligt op de loer om de regie over te nemen. Daarom denkt Noëlle dat we “…met z’n allen extra ons best moeten doen om onze creatieve, ethische en empathische waarden te koesteren en verder te ontwikkelen.”

Tijdens de Gloed kennissessie op donderdag 15 februari deelt Noëlle haar reflectie. Ook benieuwd? Lees verder >>  

Wil je meer weten?

Stel je vraag aan Erik Lelieveld - strategisch communicatieadviseur