Contentmapping: veel meer voor bijna dezelfde prijs

Ed Ed Coumans 10-01-2024

Het jaar goed beginnen met kennis? Onze tekstschrijvers en marketeers volgden in de eerste week van het nog prille 2024 de incompanytraining contentmapping van Frankwatching.

Contentmapping is niet meer en niet minder dan dat je je onderwerp fragmenteert in meerdere deelonderwerpen. Allemaal met een eigen invalshoek en geschikt gemaakt voor het kanaal waarop je het aanbiedt. Het grote voordeel van contentmapping is dat je efficiënter met je opgehaalde content omgaat alsook meer aandacht voor je doel weet te genereren.

Een tekstschrijver haalt immers altijd veel meer informatie op dan hij nodig heeft voor zijn eigenlijke opdracht. Een interview voor een artikel in een magazine of op een website: vaak gebruik je 30 tot 50% niet. Allerlei interessante feiten of quotes blijven dus liggen en verdwijnen na een tijdje in de prullenbak van je computer. Maar ook de content die je uiteindelijk wél gebruikt, kan makkelijk nog worden gefragmenteerd en hergebruikt op andere media. Niet tegelijkertijd, maar verspreid over een periode waardoor je langer de aandacht van je doelgroep vasthoudt.

Toch merken wij dat organisaties nog maar weinig opdracht geven om content maximaal te benutten. Ze laten dus kansen voor open doel liggen. Ons goede voornemen voor 2024 is om jou als opdrachtgever daar vaker op te attenderen.

En hoe verliep de training van frankwatching? Voor de een was het een welkome herhalingsoefening, voor de ander een mooie aanvulling van zijn kennis. Over contentmapping valt veel meer te vertellen dan in een middagje past. Toch kwamen we een heel eind. Tijdens de training werd ons nogmaals duidelijk dat organisaties online vooral op hun eigen site moeten focussen. Sociale media zijn prima om mensen naar je site te leiden. Zorg dat je gezien wordt als specialist op jouw terrein. Google beloont je ook met een hoge ranking als je veel inhoudelijke teksten publiceert. Daarbij is contentmapping een ideaal hulpmiddel.

Ed

Meer weten?

Bel of mail Ed!

Ed Coumans
senior bladmanager | eindredacteur
024 - 381 6871
edcoumans@gloedcommunicatie.nl