Leidraad voor het gebruik van door AI gegenereerde foto’s

Chris Chris van der Hulst 13-10-2025

AI-tools maken het steeds eenvoudiger om beeld te genereren. Dat biedt veel creatieve kansen, maar brengt ook risico’s met zich mee op het gebied van betrouwbaarheid, transparantie en integriteit. Daarom stellen we de volgende regels voor aan onze opdrachtgever Trendsportal, voor het gebruik van AI-beeld. Het gaat hier specifiek over foto’s die door AI worden gegenereerd, niet over illustraties.

Wanneer kun je wél AI-foto’s gebruiken?

  • Voor generiek of illustratief beeld. Als het beeld een algemeen concept verbeeldt, bijvoorbeeld: duurzaamheid, innovatie, of abstracte thema’s zoals samenwerking, veiligheid, groei.
    ➔ Voorbeeld: je schrijft een artikel met als onderwerp dat 90% van de verkochte bestelwagens elektrisch aangedreven is. Daar kun je wél een AI-foto van een elektrische bestelbus bij plaatsen. Het beeld toont dan geen specifieke straat, organisatie, personen of bestaand voertuig, maar illustreert alleen het onderwerp.
  • Voor conceptvisualisaties of toekomstbeelden. Bijvoorbeeld een schets van toekomstige mobiliteitsoplossingen
  • Bij nieuwsberichten (bijvoorbeeld op LinkedIn en website). Of andere vluchtige communicatieuitingen die tijdelijk in de aandacht staan.

Wanneer gebruik je geen AI-beeld?

  • Als het beeld verwijst naar een specifieke, bestaande situatie of locatie.
    ➔ Voorbeeld: je schrijft een artikel met als onderwerp dat er in een specifieke straat in Venray voortaan een deelauto gehuurd kan worden. Daar mag je géén AI-foto van een deelauto bij plaatsen. Gebruik in zulke gevallen zelfgemaakte foto’s van de situatie of locatie. Of gebruik bestaand beeld waarvan je zeker weet dat het authentiek is en waarvan het gebruiksrecht is geregeld.
  • Bij mensen die realistisch en herkenbaar moeten zijn. Denk aan medewerkers, bewoners of ondernemers. Gebruik in zulke gevallen zelfgemaakte foto’s van echte mensen die toestemming hebben gegeven of stockfoto’s van echte personen met geldige licentie.
  • Bij corporate uitingen van de organisatie. Bijvoorbeeld een hoofdbeeld op de homepage van de website, of een campagne die lange tijd in het straatbeeld te zien is. Hier zijn onze waarden betrouwbaarheid, transparantie en integriteit belangrijk en die kunnen in het geding komen bij gebruik van AI-beeld.

Waarom deze regels?

  • AI-beeld kan misleidend zijn, zeker als het lijkt op de werkelijkheid.
  • We willen de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van onze organisatie beschermen.
  • We willen transparant zijn richting onze opdrachtgevers, stakeholders en doelgroepen over wat echt is en wat niet.

Voorwaarden bij het gebruik van een door AI gegenereerde foto

  • Maak je gebruik van een foto die door AI is gegenereerd, vermeld dit dan in de begeleidende tekst. Vanaf 2 augustus 2026 ben je in de Europese Unie verplicht om duidelijk te maken dat een afbeelding door AI is gegenereerd, wij sorteren daar op voor door dit vanaf het begin te doen.
  • Gebruik alleen AI-tools waarvan zeker is dat ze gebruik maken van content waarvan het auteursrecht is geregeld.  
DV 3307

Meer weten?

Bel of mail Chris!

Chris van der Hulst
communicatieadviseur | tekstschrijver
06 - 4209 5917
chrisvanderhulst@gloedcommunicatie.nl