Perfecte prompts voor succesvolle communicatie met AI

02-05-2023

AI-tools zoals ChatGPT zijn overal. Ook bij Gloed vinden we er steeds meer onze weg in. Twee dingen zijn zeker: AI-tools gaan niet meer weg en het optimaal benutten ervan is de toekomst. Dat begint bij het invoeren van goede prompts. Waar moet een goede prompt aan voldoen? En welke zijn onmisbaar in het communicatievak? We delen graag onze ervaringen met je!

Wat is een prompt?

Een prompt is de opdracht die je geeft aan bijvoorbeeld ChatGPT. Of zoals ChatGPT zelf hierover zegt: “Meestal een zin of een korte tekst die als input wordt gegeven aan het model om het te laten reageren en een uitvoer te genereren.”

Wat maakt een prompt goed?

AI-tools zijn zelflerend, en waar mogelijk help je ze een handje om voor jou het perfecte antwoord te genereren. Enkele tips voor het schrijven van goede prompts:

  • Gebruik korte zinnen met woorden die makkelijk te begrijpen zijn
  • Geef het doel van je vraag, zoals informeren, overtuigen of activeren
  • Zeg in welke schrijfstijl en tone of voice je het antwoord verwacht
  • Geef een specifieke omschrijving van je doelgroep, zoals leeftijd, interesses en voorkeuren en gebruik eventueel data
  • Geef context, zoals duidelijke uitleg van je onderwerp, je branche en belangrijke prestatie-indicatoren (KPI’s)

ChatGPT in verschillende rollen

Een andere belangrijke tip: zet ChatGPT direct in een bepaalde rol, zoals een marketingexpert, grafisch vormgever of communicatieadviseur. Dat versterkt je prompt, omdat de tool dan nog beter weet met welk antwoord jij het beste geholpen bent. Om nu te zeggen dat de tool zich dan in jou en jouw functie volledig kan ‘inleven’, is misschien nog wat te vroeg.

Prompts in de praktijk

Als fullservice communicatiebureau werken bij Gloedcommunicatie communicatieprofessionals van verschillende vakgebieden: strategie, design, content en online. Laten we voor elk van deze vakgebieden een voorbeeld van een goede prompt bekijken.

ChatGPT en strategie

Een duwtje in de goede richting nodig bij het opstellen van een campagne- of communicatieplan? Geef ChatGPT een zo volledig mogelijk beeld van de onderdelen die in het plan moeten terugkomen, zoals doelstellingen, budget en doelgroepen. De output? Een prima basis van een plan dat je zelf verder kan aanvullen en verfijnen.

Zie dit voorbeeld van een prompt en een deel van het antwoord van ChatGPT.

ChatGPT en design

Ook designers en grafisch vormgevers zijn geholpen met ChatGPT. Ze krijgen in deze tool dan geen kant-en-klare afbeeldingen gepresenteerd (daar zijn andere AI-tools zoals Dall-E dan weer mee bezig), maar wel duidelijke ideeën en instructies op basis van hun prompt. Laten we kijken naar een voorbeeld:

Maak een logo voor een zorgorganisatie dat de kernwaarden innovatie, holistisch en kracht belichaamt. Het logo moet visueel opvallend, modern en direct herkenbaar zijn. Gebruik elementen die menselijkheid en energie vertegenwoordigen, met behoud van een strakke en professionele esthetiek. Overweeg om gedurfde typografie, iconische symbolen en een kleurenpalet te gebruiken dat de dynamische en levendige aard van het merk weerspiegelt. Het logo moet veelzijdig zijn en goed werken in verschillende toepassingen, zoals digitale platforms en promotiemateriaal.

Zoals ChatGPT ook zelf zegt: de tool helpt alleen met een beschrijving van in dit geval een logoconcept. Om het logoconcept tot leven te brengen heb je nog steeds een professionele grafisch ontwerper nodig.

ChatGPT en content

Ook contentspecialisten kunnen hun geluk niet op met ChatGPT. De tool helpt bij het opsporen van spel- en grammaticafouten, doet suggesties om de stijl van de tekst te verbeteren en stelt alternatieve woorden en formuleringen voor om de boodschap van je tekst beter over te brengen. Ook doet de tool suggesties om de tekst in te korten of een tekst volledig te herschrijven om de boodschap krachtiger te maken. Handige prompts hierbij zijn:

  • Herschrijf de tekst op <website> naar een webartikel gericht op <doelgroep> met een lengte van maximaal <aantal> woorden.
  • Herschrijf het volgende artikel op een <informerende, assertieve, humoristische, enz.> toon: <artikel>
  • Schrijf een inspirerend blogartikel over het onderwerp <onderwerp>. De blog dient maximaal <aantal> woorden te zijn en de doelgroep is <doelgroep>.

ChatGPT en online

Voor online marketeers is ChatGPT een echte snoepwinkel. Van nieuwe ideeën voor zoekwoordenonderzoek tot de opzet van online marketing strategieën; ChatGPT ondersteunt online marketeers vrijwel volledig bij alle onderdelen van hun werk. Laten we met een simpel voorbeeld beginnen: het schrijven van metateksten. ChatGPT geeft ideeën voor metatitels en metabeschrijvingen. Hoe goed die ideeën zijn, is ook hier weer afhankelijk van welke informatie je aan de tool meegeeft.

Andere prompts die handig zijn om te gebruiken in je werk als online marketeer zijn bijvoorbeeld:

  • Wat zijn, in het kader van zoekwoordenonderzoek, de 10 meest populaire subonderwerpen gerelateerd aan <onderwerp>?
  • Welke ideeën heb je voor YouTube videomarketing gebaseerd op de volgende zoekwoorden: <zoekwoord 1, zoekwoord 2, zoekwoord 3>?
  • Wat zijn 10 verschillende populaire zoekwoorden gerelateerd aan <onderwerp> die ik kan gebruiken in blogs?

Wil je een stap verder gaan? Denk dan eens aan:

Maak een contentstrategie voor 1 maand voor <url website> waarbij je gebruik maakt van de 10 meest populaire zoekwoorden gerelateerd aan <onderwerp>. Elke dag van de maand dient er nieuwe content gepubliceerd te worden met voor elke dag een uniek thema. Geef je output in een kalender.

Ook hierbij geldt: de output biedt een prima basis waar je zelf verder mee aan de slag kan.